ISK heeft de primeur van Jij in De Lawei met Romeo & Julia

Drachten

In de Lawei is maandag de allereerste editie van het succesproject Jij in De Lawei voor het voortgezet onderwijs.De Internationale Schakelklas krijgt de primeur.

Al jaren wordt het project succesvol uitgevoerd met leerlingen in het basisonderwijs (groep 6). Nu wordt, na een paar aanpassingen, de stap gezet naar het voortgezet onderwijs. Nog specialer is dat in deze eerste VO-editie het verhaal van Romeo & Julia wordt gemaakt met leerlingen van de Internationale Schakelklassen, een extra uitdaging want niet iedereen spreekt Nederlands.

Jij in De Lawei

Binnen het project Jij in De Lawei zetten leerlingen in één dag een voorstelling neer voor ouders en docenten. Onder leiding van workshopdocenten, muzikanten en een regisseur worden de leerlingen in een ochtend en een middag klaargestoomd voor hun optreden. In de ochtend volgen de scholieren workshops op het gebied van dans, zang, muziek, toneel, grime en decor. In de middag wordt alles uit de workshops samengevoegd en wordt er een fantastische show in elkaar gezet. Leerlingen leren in dit project, door samen te werken én door zelf te doen, wat er nodig is om een voorstelling te maken.

Romeo & Julia

Voor de voorstelling, die wordt opgevoerd in de grote zaal van De Lawei voor familie en vrienden, wordt een bewerking van Shakespeares klassieke verhaal Romeo & Julia gebruikt. Het romantische verhaal van twee jonge geliefden uit rivaliserende families, wordt gebracht in een speciale bewerking voor deze doelgroep. De kern van het verhaal is onaangetast: een eeuwenoude vete tussen de families Capuletti en Montachhi; een verboden liefde tussen zoon Romeo uit de ene familie en dochter Julia uit de andere; een bitterzoet einde waarin de geliefden sterven, maar de vrede tussen de families hersteld wordt.

Primeur

De voorstelling met de ISK wordt een primeur: nooit eerder werd het project met leerlingen van het voortgezet onderwijs uitgevoerd. Daarnaast is het werken met scholieren voor wie de Nederlandse taal een obstakel vormt, een uitdaging. Het concept is speciaal voor deze editie aangepast. Zo zijn er scholieren uit de leerlingenraad betrokken bij de voorbereidingen, krijgen de leerlingen ter voorbereiding rondleidingen in De Lawei en zullen er in de voorstelling naast tekst ook veel visuele elementen zitten.

Toekomst

Deze editie van Jij in De Lawei vormt het startpunt voor komende uitvoeringen met het voortgezet onderwijs. Het format van het project is gemakkelijk aan te passen aan verschillende doelgroepen. Middels Jij in De Lawei wil de schouwburg scholieren de kans geven om op een podium te staan en ze te laten ervaren hoe het is om onderdeel te zijn van een theatervoorstelling.


Auteur