COLUMN | De kunst van Kees

Bolsward - Ze vonden het mooi. Origineel en kleurrijk zelfs. En vereerd waren ze ook met het aanbod, het Fries Museum in Leeuwarden en het Kröller-Müller Museum in Otterlo. Maar helaas, ze konden de Mata Hari-portretten van de Bolswarder kunstenaar Kees van Leeuwen zelfs niet gratis en voor niets aannemen. Te onbekend als kunstenaar, gaf het het ene museum als argument, terwijl het andere museum het op het gebrek aan geld voor de kosten van onderhoud gooide.

Zo gaat dat dus in de kunstwereld. De kunstenaar wordt niet beoordeeld op de kracht van zijn werk, maar op zijn naamsbekendheid. En hoewel onze inmiddels 71-jarige Kees, die is geboren in Delft, maar in 1972 naar Friesland is verhuisd, al vele tientallen jaren kleurrijk en expressionist werk maakt, is dat tot op heden slechts in kleine kring bekend. In Bolsward kennen veel mensen hem wel, maar daarbuiten is Kees de kunstenaar nog altijd de grote onbekende. Dat weerhoudt hem er overigens niet van om met passie en veel liefde stug door te werken aan een enorm oeuvre, waarvan hij geregeld werken weggeeft aan mensen die zijn vakmanschap wel kunnen waarderen. Expressionisme is een stroming waarbij de kunstenaar zijn gevoelens en zijn ervaring als waarnemer uitdrukt in een zekere vervorming van de werkelijkheid en door kleurgebruik. Kees is daar een meester in. Gaat dat zien in Atelier De Hoeklijst in Bolsward en oordeel zelf. De zeven geweigerde Mata Hari-portretten van onze stadsgenoot zijn daar nog tot 15 januari te bewonderen.
Max van den Broek.