Ondernemers voorgelicht over LF2018

BOLSWARD - Hoe kunnen Friese ondernemers zo goed mogelijk inspelen op Leeuwarden-Fryslân 2018? Donderdag luisterden (toeristische) ondernemers in De Wijnberg naar wat het culturele feestje hen mogelijk te bieden heeft. Volgend jaar worden immers honderdduizenden extra toeristen verwacht.

‘Verbinding’, dat leek donderdagavond het toverwoord op de bijeenkomst in de bovenzaal van Hotel De Wijnberg.

Zo’n vijfendertig ondernemers uit Bolsward en omgeving kwamen naar de ‘Roadshow’ geïnitieerd vanuit Leeuwarden-Fryslân 2018. Het doel? Ondernemers tips en handvatten reiken om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn tijdens het jaar dat Leeuwarden culturele hoofdstad van Europa is. En, zo vatte gastheer Meije Gildemacher treffend samen: ,,om van volgend jaar een topjaar te maken.”

En dat het in 2018 bepaald geen feestje van de Friese hoofdstad alleen is, kwam tijdens één van de presentaties naar voren: veertig procent van de evenementen zal in Leeuwarden plaatsvinden, zestig procent in de rest van de provincie. ,,We betrekken de hele regio”, verzekerde Jelle Burggraaff. Burggraaff kwam tevens met een fraaie metafoor om 2018 te omschrijven: ,,Het zijn de Olympische Spelen op cultuurgebied.” De organisatie mikt op vier miljoen bezoeken.

Na een korte pauze konden de aanwezigen, vooraf in groepjes ingedeeld door middel van gekleurde badges, zelf aan de slag. De opdracht: stel een arrangement of actie samen rond één van de activiteiten. Het 11Fountains-project en het Grote Grutto Theater golden voor twee groepjes als ‘vast’ thema, de twee andere clubjes konden zelf hun fantasie gebruiken. En zo kwam het arrangement ‘Duurzaam authentiek’ als avondwinnaar uit de bus. Een weekend vol verschillende vervoersmiddelen (van karts tot een vaarroute langs de Hanzesteden), met verhalen over de regio en maaltijden gemaakt van streekproducten. Op 11 december mogen zij hun idee pitchen tijdens het Toerismecongres op Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Zij doen dit samen met de overige avondwinnaars van de diverse Roadshows.