#ME TOO, Maria, de moeder van...

Bolsward - Misschien is het niet verstandig om hierover te schrijven. Juist wanneer je bij een kerk werkt lijk je vaak extra verdacht te zijn als het gaat om overschreden grenzen. Zeker wanneer je dan ook nog een man bent. En toch. Toch wil ik erg graag wat over kwijt.

Ik ga niemand verdedigen. Ik vind grensoverschrijdend gedrag verschrikkelijk. Het kan een leven verwoesten en mensen (mannen) moeten dit absoluut uit hun systeem bannen. Maar ik vind de openbare schandpaal van internet of twitter net zo verderfelijk. Het is terecht dat een vrouw er wat mee doet. Wanneer een man zich misdragen heeft dan moet daar wat mee. Maar de manier waarop het nu gaat doet me denken aan de schandpaal en het brandmerken van vroeger. In de Middeleeuwen stond midden in het stadje zo’n paal waar de misdadiger dan met zijn hoofd en zijn armen aan vastgemaakt werd.. Daarbij stond dan het misdrijf en iedereen kon zien wat deze (kleine) crimineel had gedaan. Of iemand werd op zijn voorhoofd gebrandmerkt en daaraan kon je zijn hele leven zien dat de man een crimineel is geweest. Dat is precies wat er op internet gebeurt. Je wordt aan de schandpaal genageld (iedereen ziet wat je hebt gedaan) om vervolgens je leven lang getekend te zijn (want het bericht krijg moeilijk verwijderd). Ik hoop dat we die tijden achter ons hebben gelaten. Daarom ben ik ook blij dat bij de geboorte van Jezus de mannelijke potentie geen rol heeft gespeeld. De menselijke scheppingsdrift staat in het verhaal van de geboorte buitenspel. Het is een verhaal van twee gelovige mensen die groot vertrouwen hebben in de eeuwige God en in elkaar. Geen moeilijke vragen. Zo kunnen we met de geboorte van Jezus echt opnieuw beginnen met de wereld. Dirk Jan Steenbergen, werker bij de doopsgezinde gemeente.