Vakbond FNV: Pak direct alle onbeveiligde spoorwegovergangen aan. Tot die tijd moet snelheid bij overwegen drastisch naar beneden

Alle onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland moeten per direct worden gesloten of worden beveiligd. Met die oproep komt vakbond FNV, naar aanleiding van het dodelijke ongeval dit weekend op de overweg bij Boazum.

,,Vanaf 2003 verschijnen er al rapporten die zeggen dat onbeveiligde overwegen dicht moeten of beveiligd. We zijn nu achttien jaar en vele slachtoffers verder en weer zijn er mensen omgekomen. Dit moet stoppen”, zegt FNV-bestuurder Henri Janssen.

De bond vindt dat de betrokken partijen, ProRail, overheden en vervoerders, onvoldoende haast maken met het aanpakken van de zogeheten Niet Automatisch Beveiligde Overwegen (NABO). Alleen al dit jaar zijn er volgens FNV zes dodelijke slachtoffers gevallen op spoorwegovergangen, waarvan vier op onbeveiligde overwegen.

In heel Nederland zijn er nog zo’n 280 onbeveiligde overwegen, waarvan er 180 openbaar toegankelijk zijn, geeft Janssen aan. Friesland telt nog negen onbeveiligde overgangen. ProRail is van plan om vier daarvan in 2022 te beveiligen en vijf in 2023.

Snelheid omlaag

,,Nu zou de ambitie zijn om in 2023 al deze gevaarlijke spoorwegovergangen te hebben aangepakt. Maar dan zijn we weer twee jaar verder, benadrukt de FNV’er. „Als er niet beveiligd kan worden, moet er gesloten worden. En tot dat alle onbeveiligde overwegen zijn opgeheven of zijn beveiligd moet de snelheid bij onbeveiligde overwegen drastisch naar beneden. Dat verkleint de kans op (bijna) aanrijdingen aanzienlijk.”