Daniël Nauta ontwerpt nieuw koorraam voor Bolswarder Broerekerk

BOLSWARD Een eervolle klus, zo omschrijft kunstenaar Daniël Nauta de opdracht die hij kreeg om een nieuw ontwerp te maken voor het koorraam in de Broerekerk. Een uitdaging om cultureel historisch erfgoed en hedendaagse kunst met elkaar te verbinden. Na een traject van enkele jaren is het onlangs geïnstalleerd. ,,Ik ben tevreden. Nu hoop ik dat Bolsward ook tevreden is.”

De kerk kent een rijke historie, met natuurlijk de verwoestende brand in 1980 als zwarte bladzijde. Dat is echter indirect wel de aanleiding voor het ontwerpproces van Nauta. Als in 2006 het glazen dak wordt geplaatst, worden ook de ramen weer gedicht. Het koorraam -waar bij binnenkomst meteen de blik naartoe gaat- krijgt doorzichtig glas, waardoor de bebouwing achter en rond de kerk zichtbaar is. Een ongewenste afleiding. ,,Vanuit Stichting Bolswards Historie (SBH) kwam de wens om dat op te vullen”, legt Nauta uit. ,,Ik heb vervolgens een aantal ontwerpen gemaakt.”

Die aanloop start een jaar of vier geleden, herinnert Cor Greydanus, voorzitter van de stichting, zich. ,,Als je de kerk binnenkomt, kijk je toch eerst naar het koor. Nu zag je steeds de daken. Dat stoort”, bevestigt hij. Tijd om daar verandering in te brengen, zo is het gevoel bij SBH.

Binnen de stichting groeit het enthousiasme als Nauta met het idee aan de haal gaat en ook de Stichting tot behoud van Monumenten in de gemeente Súdwest-Fryslân -de eigenaar van de kerk- is positief.

De kunstenaar heeft altijd een duidelijk uitgangspunt gehad, zo benadrukt hij: ,,De kerk is leidend. Als mensen hier geweest zijn wil ik dat ze de kerk onthouden, niet het raam. Dat is een aanvulling op het geheel.”

Het is de reden dat bij voor een subtiele kleurstelling kiest die in het verlengde van de kerk ligt. ,,Ik heb hier veel rondgelopen, foto’s gemaakt en gekeken naar de kleuren en onregelmatigheden. Dat heb ik willen vertalen in de ramen.”

Het leidt tot een speels ontwerp dat bewust abstract expressionistisch is. ,,De kerk heeft zo’n rijke historie. Er is hier zoveel gebeurd. Als het figuratief wordt, duw je wat je wilt benadrukken een bepaalde kant op. Dat wilde ik niet. Nu kunnen mensen dat zelf interpreteren. Ik wil niet dat ze na één keer kijken zijn uitgekeken, maar nieuwe dingen blijven ontdekken.”

Nauta is zelf ook lid van de Stichting Bolswards Historie, maar neemt bewust afstand als het gaat om subsidies en andere financiële kwesties om een dubbelepettenscenario te voorkomen. SBH neemt de helft van de kosten voor haar rekening, de rest komt binnen via verschillende fondsen. ,,Ik heb geen concessies hoeven doen”, geeft de kunstenaar aan.

Zo wordt er handgetrokken ‘ambachtelijk’ glas uit Amerika gehaald waarop het ontwerp via de brandschildertechniek wordt afgebeeld op zo’n dertig panelen. Dat gebeurt in het atelier van Hein van der Water in Groningen. ,,Die techniek was voor mij ook nieuw”, erkent Nauta. ,,Hein heeft mij daar heel goed bij begeleid.”

Eind januari zijn de verschillende panelen met de grootst mogelijke voorzichtigheid geplaatst. ,,Je zult maar één laten vallen”, grapt Nauta. Bovendien staan de ramen letterlijk ‘uit het lood’, dus het werd een waar precisiewerkje.

Het resultaat blijft vooralsnog letterlijk achter gesloten deuren, al kunnen belangstellenden wel een stiekeme glimp opvangen van het raam door bij de kerk naar binnen de gluren. Als de coronasituatie het toelaat, vindt een feestelijke onthulling plaats. Dat geldt ook voor de informatiepanelen die in april geplaatst zijn, eveneens op initiatief van SBH. 

Yme Gietema.