Bolswarders steeds modebewuster

Aangeboden door: The Bagstore

Was Haute Couture vroeger alleen iets voor de elite, zijn vandaag de dag de modewinkels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ook in Bolsward zijn de inwoners meer en meer met de nieuwste trends bezig en willen ze het liefst in hun eigen stad shoppen.

Niet voor niets opende de afgelopen maanden nieuwe kledingwinkels hun deuren. Nico’s Mannenmode aan de Appelmarkt kreeg direct veel bekendheid door de feestelijk opening in het bijzijn van Piet Paulusma. Dit trok niet alleen klanten uit heel Friesland, maar ook uit Amsterdam en omstreken. ‘Er goed uit zien is ook voor de Nederlandse man steeds belangrijker’, zo weet eigenaar Nico Galema. ‘Zakelijk maar ook in het weekend willen mannen fijne draagbare maar tegelijk trendy kleding. Er wordt daardoor vaker gekozen voor bekende modemerken zoals Tommy Hilfiger en Calvin Klein. Daarnaast maken de mannen van nu hun stijl graag af met bijpassende schoenen, een armband, horloge of een trendy heren laptoptas.‘

Is voor dames mode een soort van levensbehoefte, de trend is de laatste jaren wel wat veranderd. Voor vrouwen is mode niet meer alleen belangrijk in het weekend of voor een avondje uit. Zeker zakelijk gezien is goed gekleed gaan voor vrouwen een must. Bestaat er voor de heren een soort van dresscode als pak of casual, voor de dames is dit lijntje een stuk dunner. Daarom is niet alleen het juiste jurkje belangrijk, ook schoenen of een tas kunnen je looks maken of breken. Een trendy dames laptoptas zorgt bijvoorbeeld voor een professionele uitstraling terwijl dit voor een avondje uit natuurlijk ‘not done’ is en de tas juist zo klein mogelijk moet zijn. 

Voor de modebewuste dames uit Bolsward is de nieuwe zaak aan de Marktstraat daarom zeker een aanwinst. Deze nieuwe Street One-Cecil store opende in september haar deuren. Carla en Erwin de Vries zochten een mooie combinatie tussen Street One en Cecil, een combinatie die in Friesland nog niet veel voorkomt. Cecil-kleding zich kenmerkt door de comfortabele, ruimere pasvorm terwijl de collectie van Street One iets modischer is. 

Wat is mode nu eigenlijk

We gebruiken het woord mode vaak. Maar wat betekent mode eigenlijk? Het woord komt uit het Frans en betekent manier of wijze. Wij gebruiken het woord om iets aan te duiden dat aantrekkelijk gevonden wordt. Met name in kleding, schoenen, tassen maar ook bij sieraden of make-up en kapsels. In de mode betekent voor ons dat het trendy en gewild is. 

Mode is, zoals we hierboven al lezen, niet meer weg te denken. Toch was het vroeger heel anders. Loop je nu gewoon even een winkel in, kostte kleding kopen voor de 19e eeuw veel tijd en geld. Wilde je toen als vrouw een nieuwe jurk, moest je zelf alle onderdelen zoals stof en versieringen, als knopen en pailletten, bij elkaar schrapen en dit naar een kleermaker of kostuumnaaister brengen. Daar werden de maten opgenomen en de kleding op maat gemaakt. Omdat dit proces dus kostbaar was, was meegaan met de mode alleen weggelegd voor de rijke burgers. Minder rijke mensen hadden de kans niet om modieus gekleed te gaan en kochten vaak tweedehandskleding. 

Rond 1830 verschenen in Frankrijk in de ateliers de eerste naaimachines, een belangrijke ontwikkeling naar een grotere mode-industrie. Kleding werd betaalbaarder en het dragen van modieuze kleding werd zo steeds toegankelijker. 

Haute Couture

Halverwege de 19e eeuw werd ‘haute couture’ geboren. In Frankrijk begon Charles Frederick Worth met het ontwerpen van kleding zonder specifieke opdracht van een koper. Hij maakte een kleine collectie van deze ontwerpen en richtte zich op luxe en exclusieve stijl die voornamelijk in trek was bij de adel in Europa. In 1857 opende hij zijn eerste haute couturehuis. Toen hij ontdekte dat klanten bereid waren meer geld te betalen als zijn naam in het kledingstuk stond, schreef hij niet alleen geschiedenis door haute couture in het leven te roepen, maar ook door zijn naam op labels te zetten en in kleding te naaien.

Waar kleding vroeger binnen in de winkels in kasten en laden lag, zien de nieuwe winkels er tegenwoordig heel anders uit. Niet alleen in de etalage kun je de nieuwste trends bewonderen, ook in de winkel zelf is de uitstraling belangrijk. Bij Nico’s Mannenmode is daarom bewust gekozen voor een industriële look in combinatie met warm hout. ‘De klant moet zich hier prettig voelen en in alle rust ook zelf kunnen rondkijken’ aldus de eigenaar.