Zonneboten maken oversteek over IJsselmeer

82 minuten deed Rik Pomstra er in zijn zonneboot DB-20 van het Sneker Solar Boat Racing team zaterdagmiddag over om van Stavoren naar Enkhuizen te varen. Jasper Spaans van het New Nexus Solar Racing Team had net iets meer tijd nodig voor de oversteek.

Wie het eerst zou finishen was slechts bijzaak, vertelt Jeroen Droogsma van Solar Sport One dat de tocht organiseerde. ,,Wij wilden laten zien dat je met een boot op zonne-energie het IJsselmeer volledig autonoom over kunt steken en dat hebben we hiermee bewezen.’’

Tot nu toe voeren de teams alleen op de Nederlandse binnenwateren, waar de weerstand van wind en golfslag over het algemeen minder is dan op het IJsselmeer. ,,Het zijn maar heel lichte boten. Met piloot wegen ze ongeveer 200 kilo. Die waaien bij een beetje wind alle kanten op.’’

Onderweg passeerden ze verscheidene schepen die voor nogal wat extra golfslag zorgden. ,,We hadden ook een paar RIB’s mee als volgboten. Het was wel mooi om te zien dat die veel harder op de golven klapten dan de zonneboten. Door de vleugels komen die zo’n vijftien centimeter los van het water.’’

Hoewel de zon scheen, was de instraling op de zonne-panelen niet optimaal. Beide boten hebben onderweg even kalm aan moeten doen om de accu’s weer op voldoende capaciteit te krijgen. Daarna ging de snelheid weer naar gemiddeld 20 km/uur. ,,Ze kunnen 35 km/uur halen, maar dan ben je zo door je vermogen heen.’’

De tocht over het IJsselmeer is ook gebruikt om data te verzamelen over onder meer vleugels, voorstuwingssystemen en schroeven. De gegevens worden gebruikt om installaties verder te ontwikkelen voor pleziervaartuigen.’’

Piloten en de bemanning van de volgboten hebben in Enkhuizen de oplaadtijd van de accu’s van beide zonneboten benut voor een uitgebreide lunch. ,,Ik denk dat ze na twee uren wel weer op honderd procent zitten. En dan kijken of we Stavoren weer kunnen bereiken.’’

New Nexus Solar Racing Team en DB-20 Solar Boat Racing team eindigden dit zonnebootrace-seizoen respectievelijk als eerste en tweede in het wereldkampioenschap in de V20-klasse. In die eenheidsklasse zijn accucapaciteit, zonnepaneelvermogen en het rompontwerp vastgesteld. Door te innoveren kunnen teams meer efficiëntie en snelheid behalen.