Botenbouwer gaat sloepjes uit afval printen in Friesland

Het Dordtse bedrijf 10XL gaat in Friesland 3D-geprinte sloepjes van gerecycled kunststof produceren. Een eerste exemplaar ging zaterdag in Sneek te water.

,,Het lijkt zo normaal, een bootje dat aanmeert bij de Waterpoort. Maar dit is niet zomaar een sloepje, dit is een heel speciaal exemplaar.’’ Trots als een pauw staat gedeputeerde Sander de Rouwe zaterdagochtend stil bij een bijzonder moment: de tewaterlating van een 3D-geprinte elektrische sloep van kunststof uit Fries huishoudelijk afval.

De kunststof is ingezameld door Omrin en verwerkt door Morssinkhof in hun nieuwe kunststofrecyclingfabriek in Heerenveen. Het gaat om verpakkingen van polypropeen, een wat harder soort plastic. ,,Dan moet je denken aan shampooflessen. Of ketchup. Mensen kunnen het zien aan de code 5 in het driehoekje onderop een plastic product’’, vertelt Omrin-directeur John Vernooij.

Geprint door een zesassige robotarm

Het bedrijf 10XL uit Dordrecht, gespecialiseerd in groot formaat 3D-printen met gerecycled kunststof, is de bedenker en uitvoerder van de duurzame sloep. Het vaartuig met een lengte van 6 meter is uit een stuk geprint door een zesassige robotarm die de kunststof laagje voor laagje aanbrengt terwijl de producten die zo ontstaan onder de arm door bewegen.

,,Vanaf de spiegel (de platte achterkant, red.) tot de boeg zijn we 24 uur aan het printen’’, vertelt Gerbert Smits, die 10XL in 2016 samen met Joep Grapperhaus en Linda van Hal heeft opgericht. Met hun printers produceerde het drietal al veel schaalmodellen van schepen. Nu de eerste geprinte sloep een feit is, wil het bedrijf voor de serieproductie nog dit jaar een scheepsfabriek beginnen in Friesland. De circulaire printbootjes gaan straks tussen de 10.000 en 12.500 euro kosten.

Broedplaats uitvindingen hergebruik plastic

Een reden om de productie hier te doen, is de komst van een Nationaal Testcentrum Circulair Plastic (NTCP) in Heerenveen, een broedplaats voor uitvindingen op het gebied van plastic hergebruik. Smits: ,,Wij willen alles weten over het ontstaan, het gebruik en de recycling van plastic voor scheepsbouw. Daarvoor moet je gewoon in Friesland zijn.’’

Het exemplaar dat zaterdag te water ging, is eigendom van de gemeente Súdwest-Fryslân, de provincie en Omrin. Ze gaan het sloepje gebruiken als boegbeeld in hun streven om in 2025 in de top drie van meest circulaire regio’s van Europa te staan. Smits: ,,Het mooie van dit bootje is, dat we het altijd kunnen hergebruiken, in tegenstelling tot de traditionele boten gemaakt van epoxy en polyester. Zijn de eigenaren er flauw van, gaat ie in de shredder en maken we er een nieuwe boot van.’’