125 jaar Brandsma Koffie in Bolsward: vier generaties vol innovaties

BOLSWARD

Brandsma Koffie in Bolsward bestaat 125 jaar. Dat werd vandaag (dinsdag) met een groots koffie- en thee-evenement in Thialf in Heerenveen gevierd. Vier generaties Brandsma, verdeeld over 125 jaar vol innovaties en vernieuwingen.

Onder de gasten in het ijsstadion genodigden, kennissen, maar ook Olympisch shorttrackkampioene Suzanne Schulting en Lex Wenneker, die tweede werd op het World Barista Championship 2018. Uiteraard is ook de huidige eigenaar, Menno Brandsma, aanwezig. Hij heeft zijn 11-jarige zoon Rink meegenomen. Of junior ooit de vijfde generatie in het familiebedrijf wordt? ,,Hij grapt wel eens: dan ga ik echt geld verdienen”, vertelt Menno lachend.

Het groots opgezette event - het eerste in Noord-Nederland in deze vorm- heeft zijn oorsprong 125 jaar geleden als Menno’s overgrootvader Gerrit Brandsma begint met een kruidenierszaak in het centrum van Bolsward. ,,We hebben niet de wereld aan plakboeken, dus van vroeger weet ik niet heel veel meer”, vertelt Menno. Tot een globale uiteenzetting van de start van het familiebedrijf komt hij wel. ,,We hadden acht van deze zaken waar we onder meer gedestilleerd, specerijen en koffie en thee verkochten. Later zijn de winkels afgestoten en zijn we doorgegaan met alleen de koffie en thee.”

De tweede generatie -ook een Menno Brandsma- overlijdt op jonge leeftijd, waardoor Eddy, Menno’s vader, eerder dan verwacht in het diepe wordt gegooid. ,,Hij was het meest geschikt om de zaak over te nemen.”

Eddy Brandsma is verantwoordelijk voor twee belangrijke innovaties: hij introduceert het aanbod in automaten en gaat een samenwerkingsverband aan met Pelican Rouge, het koffiemerk waarmee Brandsma nu al veertig jaar samenwerkt.

,,Mijn vader heeft de basis voor de automaten gelegd, ik wil zorgen dat Brandsma Koffie steviger in de maatschappij staat.” Met die missie neemt Menno, de vierde generatie, het stokje een kleine twintig jaar geleden over. Dat gaat min of meer per toeval. Net een economische en administratieve opleiding (de Heao) afgerond zit hij in de wachtkamer voor en nieuwe baan. Juist in die tijd ondersteunt hij zijn vader steeds meer in het bedrijf. ,,Zo werd ik er steeds meer ingezogen en kwam ik er achter dat ik ‘t best wel leuk vond. Twee jaar later zei hij: ‘hier heb je de sleutels’. Hij kon het in één keer loslaten.”

Menno zit zelf ook bepaald niet stil. Hij borduurt voort op het succes van de zaak, die na verschillende verhuizingen sinds 1996 aan de Hichtumerweg zit, maar komt ook met een nieuw succesnummer: dochteronderneming TopBrewer. Hoe de exclusieve samenwerking met dit Deense bedrijf tot stand komt is misschien wel typerend voor de gedrevenheid en het enthousiasme van de huidige eigenaar. ,,Ik was vijf jaar geleden in Italië op de grootste koffiebeurs ter wereld. Daar waren zij ook. Na die beurs waren vele partijen geïnteresseerd, maar ik ben gewoon in de auto gestapt en naar Denemarken gereden. Dat vonden ze al prachtig, maar het bleek dat we ook veel overeenkomsten hadden. Beide zijn we een familiebedrijf.” ,,Ik wil mijn grenzen blijven verleggen”, zal hij later zeggen. Een rit naar Denemarken voor een exclusief partnerschap is daar een fraai voorbeeld van.

TopBrewer levert een innovatief koffieconcept: naast de duurzame koffiemachine ook de bijbehorende koffiebonen en de service. De machines gaan volledig op in het interieur en zijn met een app te bedienen. Menno pakt zijn telefoon er bij. ,,Kijk, hier kun je aangeven wat je wilt hebben”, zegt hij, nadat hij de applicatie opent. ,,Cappuccino, espresso, koud of bruisend water of wat dan ook. Vervolgens kun je het type bonen en de sterkte aangeven. Zo kun je je eigen koffie samenstellen en deze toevoegen aan je favorieten. Overal waar je komt en waar zo’n machine staat, heb je dus je eigen gepersonaliseerde koffie .

Een schot in de roos, zo blijkt. Met een kantoor in Laren en een showroom op de Zuidas in Amsterdam bedient het bedrijf de ‘grote spelers’ aldaar. ,,Google, Microsoft, de grotere advocatenkantoren..”, somt Menno op. Inmiddels is het een zelfstandig bedrijf geworden- TopBrewer Nederland BV- en participeren broer Bennert en schoonzus Hanneke ten Buuren hierin mee.

Daarnaast is in Bolsward gewerkt aan twee nieuwe labels. Want: ,,koffie blijft de basis”, benadrukt de ondernemer. Voor het culturele hoofdstadjaar werd al Ús Kofje geïntroduceerd. Een ode aan Friesland. ,,Friezen worden vaak omschreven als eerlijk en nuchter, maar ook als stug. Die ingetogenheid moet er af. Met Ús Kofje willen we dat bereiken, dat blijkt ook uit de uitgesproken tekst op de verpakking. Het is geen standaard koffie.”

Ook is er de IJzersterk-variant, ontwikkeld samen met de Bolswarder dames die het succesvolle blog dekoffiefilters.nl runnen.

Daarnaast verzorgt Brandsma Koffie onder andere barista-trainingen, worden alle machines geserviced en onderhouden door haar eigen servicedienst en worden de producten zo veel mogelijk bezorgd door haar eigen routeverkopers. Zo is het hele proces in handen van de Bolswarder onderneming.

En voor de komende jaren? ,,Ik ben altijd bezig met vooruit kijken. Geschiedenis is leuk maar je koopt er geen brood voor. We zijn de laatste jaren hard gegroeid. Het is zaak om dat te stabiliseren en de kwaliteit te blijven verbeteren, maar zeker ook om open te blijven staan voor innovaties.”