Terugblik: Hotels en musea in Bolsward unaniem over ‘topzomer’

BOLSWARD

‘t Is weer voorbij, die mooie zomer. Althans, over twee dagen. Dan eindigen de drie zomermaanden waarin record na record werd verbroken. Een terugblik met musea, hotels en andere toeristische trekpleisters. Over de kracht van de zon, het Culturele Hoofdstadjaar en de Vleermuisfontein.

Topdrukte in hotels

Een rondje langs de velden levert een logische lofzang op, te beginnen met twee hotels in Bolsward. ,,Ik zat eigenlijk constant vol”, vertelt Mylan Lin van hotel Het Weeshuis. Zijn collega Sjirger Holthuis van De Wijnberg deelt het optimisme. ,,Alles kwam samen deze zomer.” Holthuis roemt ook de samenwerking met de nieuwe ‘buren’ van stadscafé Het Veerhuys, die een vliegende start kenden. ,,Dat was heel belangrijk. Culturele Hoofdstad is iets eenmaligs, maar deze samenwerking was grandioos. En het weer. Wil je het mooier hebben?”. De vraag is even retorisch als logisch. ,,Het enige dat we te klagen hadden is dat het té warm was.”

,,Gasten zijn achteraf vaak verrast wat Bolsward te bieden heeft”, meent Lin. ,,Friesland wordt wat dat betreft echt onderschat.”

Met name de fonteinen zijn volgens hem een grote trekpleister. ,,Daar komen mensen voor.” Sowieso heeft de elfstedenroute een grote aantrekkingskracht. Lin: ,,We hebben veel fietsers gehad die iets van de Elfstedentocht willen zien. De groep Duitsers wordt steeds groter, maar we hebben met name heel veel gasten uit België gehad. Voor hen is Nederland een fietspadenwalhalla.”

Holthuis merkte dat het stempel Culturele Hoofdstad verder reikte dan alleen Leeuwarden. ,,In het begin was ik heel sceptisch, maar het is geweldig.” Grote evenementen als At the Watergate, maar ook de drukbezochte tentoonstellingen in het Fries Museum in Leeuwarden (Mata Hari, Escher) zorgden voor aanloop in Bolsward. ,,Volgend jaar moeten wij ons als Bolsward maar kandidaat stellen”, grapt Holthuis. ,,Ook de vaste evenementen als Pinksteren, Heamiel en het Hanze Festival waren goed. Het klopte allemaal dit jaar.”

De 26 kamers aan het Marktplein waren vooral gevuld met bezoekers uit het zuiden van het land en ook Holthuis begroette veel Belgen. ,,De Eneco Tours en dit jaar de Binck Bank Tour hebben daar voor goede reclame gezorgd.” Over precieze aantallen doet hij geen uitspraak, maar ,,de bezetting was veel hoger dan voorgaande jaren. Ik had er nog wel een hotel bij kunnen hebben”, schetst hij.

Het Weeshuis -veertien kamers- merkte qua bezetting niet heel veel verschil met vorige jaren, want ook dan hadden ze wat betreft boekingen niet te klagen. ,,Het raakte nu alleen sneller vol”, duidt Lin het verschil.

De aantrekkingskracht van Titus en Gysbert

Welke aantrekkingskracht hadden de twee belangrijke historische heren die beiden een museum hebben in Bolsward? Met andere woorden: wat waren de ervaringen in het Titus Brandsma Museum en het Gysbert Japicxhûs?

,,Veel emoties”, merkte vrijwilligster Ali Huitema in het eerstgenoemde museum. ,,Zo was er een Belgisch echtpaar van middelbare leeftijd. De man was zo boos. Hij was genezen van kanker, maar de ziekte was teruggekomen. Hij was boos over alles. Ze besloten in de auto te stappen, weg te rijden en uiteindelijk zijn ze in Bolsward terechtgekomen. Toen heeft hij lange tijd boven in het museum gezeten en dat verhaal heeft hem zo gegrepen. Titus heeft zo veel geleden, maar nooit geklaagd”, noemt Huitema als voorbeeld. ,,De man vertelde dat hij vrede had gevonden met zijn ziekte en zijn leven. Heel emotioneel”

Het publiek bestond verder uit ‘kenners’, dagjesmensen of bezoekers die ‘ooit wel eens van de naam gehoord hadden’. ,,Een school, een straat of via de ouders”, vertelt Huitema. Maar voor sommigen geldt Bolsward ook echt als soort bedevaartsoord. ,,Amerikanen, Fransen, Engelsen en Zuid-Amerikanen”, somt Huitema op. Daaruit blijkt de grootsheid van Titus Brandsma in de katholieke wereld.

Het geboortehuis van Gysbert Japicx, een stukje verderop, werd wat dat betreft minder doelbewust bezocht. ,,Het was in zijn algemeenheid heel druk met toeristen”, merkte Rieneke Speerstra van het Gysbert Japicxhûs. ,,Daar konden wij op meeliften. De museumdeur stond wel open.”

Ook merkte zij een groei in de deelname aan de stadswandelingen, die vanaf het geboortehuis aan de Wipstraat vertrekken. ,,Het weer was natuurlijk fantastisch.”

En de VVV-vlag, die sinds januari aan de gevel hangt, is volgens Speerstra een welkome toevoeging. ,,Dat is voor veel mensen een vertrouwd beeld. Een prachtige ontwikkeling.”

Zo maken ze veel toeristen wegwijs in de buurt en wijzen ze op bezienswaardigheden. De Vleermuisfontein komt ook hier als grote trekpleister naar voren. ,,Veel mensen zijn idolaat van de fonteinen. Dat was wel opvallend”, vertelt Speerstra. ,,Ze wilden allemaal weten waar ‘ie stond.”

Enthousiast en dankbaar publiek bij rondvaarten

,,Niet meer dan normaal”, omschrijft Benny Stevens het aantal bezoekers dat instapte in ‘de Oliekoek’ voor een rondvaart door de Bolswarder grachten. Immers: de boot bleek de voorgaande jaren ook al een populaire attractie en voller dan vol lukt simpelweg niet. Al moest de stroom in de beginfase even op gang komen. ,,De scholen hadden later vakantie”, verklaart Stevens. ,,Toen hebben we maar één keer per dag gevaren, vanaf augustus ware het steeds twee volle boten per dag.”

Het was voor de 24e keer dat de varende rondleidingen in de maanden juli en augustus werden gegeven. ,,Mensen zijn heel dankbaar en enthousiast”, merkte Stevens. ,,We kregen soms applaus, maar dat gaat mij persoonlijk wat te ver”, is zijn bescheiden mening.

Op een regenachtige donderdag ,,is het altijd heel goed gegaan”, vertelt de gids. ,,Soms hadden mensen juist een paraplu mee tegen de zon.”

Hoe vielen Sonnema en Us Heit in de smaak?

De Bolswarder dranken dan. Sonnema en Us Heit. Hoe vielen deze in de smaak?

,,Gezellig”, vat Aart van der Linde van laatstgenoemde brouwerij de zomermaanden krachtig samen. ,,Precieze aantallen houden wij niet bij, maar het was gezellig.”

Hij benadrukt dat de toestroom bezoekers het hele jaar doorgaat. ,,Maar in de zomermaanden zien we een klantenverschuiving. Dan zijn het meer ‘losse toeristen’. In de andere maanden zijn het vaker groepen die komen.”

Gelkje Schotanus van Sonnema spreekt ook van een ,,Heel goede zomer. We hebben duizenden bezoekers gehad. Zo’n 40 procent groei.” Sonnema begroette veel Nederlandse toeristen, maar ook Duitsers en Italianen wisten het bezoekerscentrum te vinden. ,,En Friezen. Voor hen is het een soort collectief bezit. Ze zijn trots op het product. En het merk heeft een behoorlijke aanhang. Sonnema is echt iets van Friesland.”


Auteur

Yme Gietema.