Marten Hylkema: van gepruts op de zolderkamer tot marktleider van Friesland

BOLSWARD

Het begon ooit met wat ,,hobbymatig gepruts” op de zolderkamer van zijn ouderlijk huis in buurtschap Baburen, tegenwoordig is Marten Hylkema (33) met zijn bedrijf MHB Event Facilities marktleider van Friesland op audiovisueel gebied.

,,Op mijn achttiende ben ik met de bus naar de Kamer van Koophandel gegaan om me in te schrijven”, weet Hylkema nog. ,,Hoe gaat het bedrijf heten? Vroeg de mevrouw aan de balie. Daar had ik nog niet over nagedacht”, vertelt hij lachend. Uiteindelijk kwamen ze, door zijn initialen en de eerste letter van zijn toenmalige woonplaats samen te voegen, tot MHB Showtechniek. Later is dit veranderd in de huidige naam. ,,Ik heb er nog over nagedacht om naar Sneek te verhuizen, maar dat ging dus niet vanwege de naam. Toen ben ik toch maar naar Bolsward gegaan”, vertelt hij wederom met een brede glimlach.

De jaren daarvoor was hij al op de zolderkamer van de boerderij van zijn ouders aan het prutsen met licht en geluid. Als jochie van dertien ging hij langs dorpshuizen voor drive-in-shows. ,,Daar heb ik veel geleerd. En mijn vader haalde me altijd op in de veekar.” Op die leeftijd werkte Hylkema ook als technicus voor Radio Bolsward en op zijn zeventiende kwam daar de audiovisuele begeleiding voor de Bolswarder band Lemon bij. ,,Dat was de eerste katalysator voor het bedrijf. Daarmee genereerden we cashflow.” Want hij verzorgde de producties samen met een groepje vrienden. ,,Mi Amigo”, herinnert Hylkema zich de naam nog.

Deze naam veranderde met het bereiken van de leeftijd van achttien, zo vertelt hij vanuit zijn huidige kantoor aan de Snekerweg, waar het bedrijf nu bijna vier jaar zit. Het is het derde onderkomen van zijn onderneming en misschien wel illustratief voor de groei er van. Tot zijn 25e werd de boerderij van zijn ouders nog als uitvalsbasis en opslagplaats gebruikt, de vijf jaar daarna was dit een loods op het industrieterrein in Bolsward en nu zit hij in het voormalig onderkomen van woningcorporatie Elkien.

Hylkema vertelt zijn verhaal in alle rust. ,,Het is als hobby begonnen. We vonden het wel interessant en zo groeit het langzaam uit. Mensen beginnen je te vragen voor klussen en je koopt er wat spullen bij”, zegt hij met gevoel voor understatement. Het bedrijf heeft inmiddels acht vaste werknemers in dienst en kan putten uit een poule van zo’n vijftig freelancers. ,,Het gaat vanzelf”, verklaart hij de groei van zijn onderneming. Anderzijds: ,,Wij hebben een ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit. Gewoon aanpakken.” Daarbij proberen Hylkema en zijn team de trends voor te zijn. ,,Dat begon al op mijn 24e, met het verhuren van LED-schermen. Die importeerden we dan uit China. Dat was toen nog lastig, want sommigen van hen spraken geen Engels. Dat was dus wel een risico, maar we hebben goede connecties daar. Ik ben er een paar keer geweest. Tegenwoordig gaat het een stuk gemakkelijker.”

Aan de ene kant komt de directeur rustig en introvert over, maar aan de andere kant durft hij een gokje te wagen. ,,Als je wat wilt, moet je risico’s nemen. Zo deden we dat ook met die schermen. Die waren in Nederland niet te betalen, dus dit was de enige manier. Dat was de tweede katalysator van het bedrijf.”

Meteen voegt hij daar aan toe dat ,,die tijd nu alweer voorbij is” en het bedrijf zich doorontwikkelt. ,,We gaan nu voor high-end videoproducties en lichtshows van een hoog niveau.” Recente voorbeelden zijn het openingsweekend van LF2018 en de productie Lân fan Taal, ook in het kader van het Culturele Hoofdstadjaar, waar MHB Event Facilities exclusief partner van is. ,,We proberen innovaties en kansen te zoeken”, vertelt Hylkema. ,,Het beste idee komt vaak door het combineren van bestaande ideeën.” Zo heeft het bedrijf recent een aantal mobiele LED-schermen ontwikkeld. Het klinkt simpel, maar ze waren er nog niet: een groot scherm op een kar. ,,Je hebt zo heel weinig opbouwkosten”, legt Hylkema uit.

Inmiddels heeft het bedrijf uit Bolsward klanten in heel Nederland, maar ook buiten de landsgrenzen. ,,Duitsland, Engeland en Frankrijk”, somt de directeur op. ,,We doen veel in de kledingindustrie. Daar verzorgen we het audiovisuele gedeelte van de stands.”

Hylkema en zijn team laten zich niet leiden door commercie. ,,Geld is niet het belangrijkste. We willen leuke projecten doen en daarbij mooie producties neerzetten. Maatwerk leveren”, schetst hij. Wanneer hij tevreden is? ,,Als het resultaat van een project wordt wat je er van verwacht had”, luidt zijn antwoord. ,,Of beter dan dat..”

Yme Gietema.