Mirjam Schober strijdt tegen overdadig plasticgebruik: ‘Ik wilde iets doen’

SCHETTENS

Mirjam Schober strijdt namens de Plastic Soup Foundation tegen overdadig plasticgebruik. Sinds kort geeft ze namens de stichting, als eerste in Friesland, gastlessen.

December. De maand van familiefeesten, gezellig dineren en ook de maand van goede voornemens. Vaak beperkt zich dat tot meer sporten, stoppen met roken of een ander, persoonlijk doel. Mirjam Schober uit Schettens zoekt het groter: zij continueert haar strijd tegen wereldwijde vervuiling van de oceanen door plastic. Sinds kort geeft ze gastlessen. Dat doet ze namens de Plastic Soup Foundation. De Netflix-documentaire A Plastic Ocean zette haar zo sterk aan het denken, dat ze zich aansloot bij de Amsterdamse stichting. Hun boodschap is duidelijk: ‘No plastic waste in our water’, wat zich gemakkelijk laat vertalen naar: geen plastic afval in onze wateren. Ze verklaart de reden voor haar aanmelding: ,,Ik dacht na het zien van die documentaire: hier moet ik iets mee. Ik wilde eerst zelf iets opzetten, maar heb later de Plastic Soup Foundation gemaild. Ik wilde geen geld doneren, maar ik wilde daadwerkelijk iets doen.” Na positief mailcontact toog ze naar Amsterdam om te zien of er een ‘klik’ was. Dat was het geval en zo werd ze de eerste Friese gastdocent namens de stichting. Met een presentatie die niet mis te verstane beelden bevat, hoopt ze leerlingen van basisscholen en het middelbaar onderwijs (,,hoe jonger, hoe beter”) bewust te maken van de gevaren van rondslingerende flesjes en ander overdadig plasticgebruik. Als maritiem officier van de koopvaardij zag ze veel van de wereld. ,,Ik heb veel in Azië gedoken. Daar zit heel veel plastic in de oceaan.” En de slogan ‘een beter milieu begint bij jezelf’ gaat zeker op voor Schober en haar familie. Haar brood haalt ze, als het even kan, bij een lokale bakker. Ze neemt dan zelfgemaakte, herbruikbare broodzakken mee om een plastic tas te voorkomen. Of de melk die ze haalt bij een boer in Bolsward: eigen glazen flessen mee. ,,Het begint thuis. Je moet je afvragen hoe je er zelf iets aan kunt doen.” De vele plastic tasjes zijn haar een doorn in het oog. ,,Die breken niet af.” Toch ziet ze wel verbetering: ,,In winkels moet je tegenwoordig betalen voor je plastic tas. Daardoor nemen steeds meer mensen hun eigen mee.” Vol passie vertelt ze over haar ‘missie’. Graag zou ze dit voor de eerder genoemde doelgroepen -schoolklassen- vaker doen. Een gastles kost echter 150 euro en Schober weet ook dat dit voor sommige scholen een struikelblok is. Ze zoekt daarom naar een-tweetjes met het bedrijfsleven of sponsoren om zo de benodigde middelen op tafel te krijgen.

Auteur

admin