Lekker 1890 kijkt terug op geslaagd eerste jaar

Bolsward

Op 28 april was het een jaar geleden dat delicatessenzaak Lekker 1890 haar deuren opende. Dit werd vrijdag gevierd. Wopke en Catharina Bekema, dochter Rosalie en schoonzoon Arnold zijn tevreden en kijken terug op een geslaagd eerste jaar.

Wopke vertelt dat het een lang gekoesterde wens was van Catharina en hem om een eigen delicatessenzaak te beginnen. ,,Dit is ontstaan tijdens onze vakanties in onder andere Frankrijk en Italië. Toen het pand van Bosma Achter de Smeden te koop kwam hebben we de knoop doorgehakt. Ik heb Stichting Bolswards Historie gevraagd of ze ons wilden helpen om het pand in originele staat terug te brengen. Ze waren meteen erg enthousiast en hebben tekeningen aangeleverd. Ik heb zelf ruim twintig jaar als meubelmaker gewerkt en heb grotendeels de restauratie zelf uitgevoerd. Het pand is in 1890 gebouwd om dienst te doen als bank. In de winkel hangt een foto uit die periode en het verklaart de naam van de winkel. Dit eerste jaar was vooral een jaar van aftasten. Waar zitten onze klanten en hoe kunnen we ze aan ons binden. Mijn dochter heeft een opleiding in de detailhandel gedaan en mijn schoonzoon komt uit de horeca. Deze verschillende kwaliteiten en ervaring hebben we samengevoegd in een VOF”, vertelt Bekema.
Hij gaat verder: ,,Rosalie en Arnold runnen de winkel voornamelijk en het is de bedoeling dat zij ooit de zaak volledig samen gaan overnemen. Ik sta zelf af en toe in de winkel. We hebben veel geleerd afgelopen jaar, vooral ook van onze leveranciers. We nemen alleen producten af van kleine ambachtelijke, vaak familiebedrijven. Het zijn kwaliteitsproducten die met aandacht en liefde voor het vak zijn gemaakt en dat proef je. Ons aanbod bestaat ongeveer voor de helft uit kaas. Daarnaast verkopen we hammen, fuets, speciale kaasproducten, wijn, speciaal bieren, chocola en nootjes die warm worden gehouden in wokschotels zodat ze lekker knapperig en vers blijven. Onze wijn leverancier komt uit Spanje. Leuk om hier bij te vertellen is dat wij het enige bedrijf zijn boven de rivieren waaraan ze leveren. Het is een serie die gaat van jong tot oud. De jonge wijn wordt ook geschonken in de business class van KLM.” ,,We hebben inmiddels veel vaste klanten”, aldus de eigenaar. ,,In de zomer gaan Rosalie en Arnold op werkbezoek in Italië bij verschillende ambachtelijke bedrijven om nog meer kennis op te doen over de producten. Topkwaliteit is en blijft voor ons het belangrijkste!"
Petra de Wijn.

Auteur

Redactie