COLUMN | BMW

Bolsward

Afgelopen voorjaar strandde ik met de auto in Duitsland en moest ik thuis zien te komen in een forse BMW stationwagon, ter beschikking gesteld door de verzekering. Ineens was daar de kans om mijn keiharde vooroordeel over de BMW-rijder te bevestigen.

Mijn onvoorzichtige en nietsontziende medeweggebruiker, anoniem door getint glas en te hoge snelheid. Eindelijk was ik in de gelegenheid de belevingswereld, de denkprocessen en het gedrag van specifiek die bestuurdersgroep in het hol van de leeuw te beleven. Er vielen meteen een paar dingen op. Ten eerste dat de bagage niet in deze enorm ogende wagen paste, terwijl ik in mijn middenklassertje ruimte over had. Ten tweede waren de stoelen aangepast aan de onderuitgezakte bestuurder, rechtop zitten was onmogelijk omdat het zicht dan onvoldoende was. Ten derde trof ik een richtingaanwijzer aan. Ik heb oprecht nooit geweten dat een BMW die had. Daarnaast bleek dat, ondanks de inborst van de BMW-bestuurder om hard te blijven rijden, ook deze auto zijn snelheid moet aanpassen in de file. Ondanks dit alles was het toch best een leuke wagen. Op een hinderlijke fout in de software na. Bij Keulen wilde de ingebouwde GPS namelijk dat ik rechts ging rijden. Rechts rijden! In een BMW! Die functie zit er helemaal niet op. Een BMW rijdt hard en links. Rechts kan niet. Dus miste ik de afslag en kwam twee uur te laat thuis. Geen BMW voor mij dus. Liever wat anders. Een Golf of zo. Maar dan wel een groene, want dan kan ik altijd doorrijden. Ruben Korfmaker.

Auteur

Redactie