Lovende recensies voor De Achttjin van Aggie van der Meer

Bolsward

Het Bolswards Nieuwsblad brengt de komende weken een aantal boeken, geschreven door auteurs uit Bolsward of omgeving, onder de aandacht. Lekker voor in de tuin of op het strand. Deze week: De Achttjin van Aggie van der Meer.

BOLSWARD - Recent is de zevende roman met de titel De Achttjin van Aggie van der Meer (1927) verschenen. Het boek is net als al haar eerdere werk Friestalig. Van der Meer begon halverwege de jaren negentig met het schrijven van gedichten naar aanleiding van vier bijeenkomsten met de Friese dichter TjebbeHettinga. Daarvoor was zij werkzaam als tuinarchitect in het hoveniersbedrijf dat ze met haar man Herman had en ze was altijd zeer actief voor de vredesbeweging. Haar eerste gedicht werd goed ontvangen en Van der Meer werd gestimuleerd om vooral door te gaan met schrijven. De eerste gedichtenbundel De Stêd, it bist, de ingel verscheen in 2000. In 2011 won ze de Pieter-Jelles Prijs. Een literatuurprijs die een keer per vijf jaar wordt uitgereikt door de gemeente Leeuwarden. In de achttien hoofdstukken van De Achttjin worden delen van het leven van FerencHacha verteld. Hoe hij als de joodse jongen Friedrich Hacha, dertien jaar oud, met zijn ouders nazi-Duitsland ontvlucht en in Praag naar school gaat. Van der Meer portretteert hem als een kind dat te vroeg een 'manshoge grens' over moest steken en die later voor de veiligheid de op het oog minst moeilijke positie van toeschouwer wil innemen, of op zijn verst onderzoeker. En vooral gaat het over de dilemma's waar Hacha in 1969, inmiddels lid van het Tsjecho-Slowaakse Politbureau, mee te maken krijgt na de dood van Jan Palach die zichzelf heeft verbrandt (verbrand) uit protest tegen het communistische regime. Een belangrijke rol in het boek is ook weggelegd voor de eveneens joodse Rachel, een klasgenoot van de jonge Hacha, die verliefd op hem is en die hij later in het Politbureau weer tegen komt. De roman gaat ook over keuzes maken, hoe gemakkelijk dat soms lijkt en hoe moeilijk dat vaak is. Ook het kiezen van het moment waarop je beslissingen neemt. Van der Meer haalde de inspiratie voor De Achttjinuit de film Burning Bush.,,Toen ik naar deze film keek, die gaat over Jan Pallach, viel mij een man op. Qua uiterlijk, want hij was erg knap, maar ook vanwege de intelligentie die hij uitstraalde. Tijdens de hele film bleef onduidelijk of de man wel of niet te vertrouwen was. Toen bedacht ik, ik ga deze persoon tot leven brengen in een boek. De Achttjin is dus gebaseerd op een bestaand verhaal, maar de hoofdpersoon heb ik zelf gecreëerd. De titel van het boek verwijst naar de achttien personen die Hacha tegenkomt op het Politbureau." De recensies over De Achttjin zijn lovend en het Fonds van de Letteren heeft het boek uitgekozen om te presenteren op de Frankfurter Buchmesse in oktober 2016. Van der Meer is inmiddels begonnen aan haar volgende roman, die zal gaan over een Katholieke zakenfamilie. De Achttjin is voor 13,50 euro te koop in alle reguliere boekhandels en via internet. Meer informatie over de schrijfster is te vinden op www.aggievandermeer.nl Tekst en foto: Petra de Wijn.

Auteur

Redactie