Eigen Skûtsje voor Workum

WORKUM

 IFKS schipper Wietse Bandstra zal volgend jaar uitkomen voor de stad Workum.

Workum, bekend van onder andere de Beurtveer, Strontrace en het Jopie Huisman Museum, volgt in een reeks van meerdere Friese plaatsen die een IFKS Skûtsje omarmen. Bandstra zal met zijn bemanning aan de wedstrijden deelnemen met het skûtsje "Redbad", dat in het voorjaar van 2015 is overgenomen van Willem Timmer uit Sneek. Bandstra zeilt al 5 jaar mee in de IFKS, tot nog toe met gehuurde schepen. Bandstra, in het dagelijks leven werkzaam als Marketing Manager van nautisch ontwerp en engineering bureau C-Job Naval Architects, kreeg veel hulp en advies van zijn collega's over de constructie, waar te verlengen en hoeveel te knikken om tot de hoogste potentiele snelheid te komen. Het schip is in 1911 gebouwd bij Draaisma in Franeker. De afgelopen tijd is er hard gewerkt om het schip staalwerk af te krijgen omdat het voorheen een woonark was. Zo is onder andere de zadelroef verwijdert, is het schip verlengt en zijn er nieuwe dekken geplaatst. De keuze voor Workum is gevallen omdat Bandstra samen met compagnon en cascobouwer Tonko Hofman in eigendom heeft. Hofman is geboren en getogen in Workum en heeft hier een aardig netwerk opgebouwd. Bandstra zelf afkomstig uit Stavoren, heeft ook een band met de stad. Onder andere omdat het virus voor het skûtsjesilen daar is geboren. "Als 9 jarig jongetje trok ik tijdens de strontrace al mee tijdens het jagen als mijn vader (Age, meervoudig IFKS & Strontrace winnaar) deelnam aan de strontrace". Bandstra mocht toen zelf nog niet mee, maar zei toen wel al "ooit heb ik mijn eigen schip". Die droom komt nu uit. Hofman heeft het schip erg mooi opgebouwd met hulp van de gehele bemanning. Momenteel vaart Bandstra nog in de B-klasse, maar eerder is er ook in de A-klasse gevaren. Volgens Bandstra zit er veel potentie in de ploeg. “Af en toe laten we door een goede start of door slimme slagen zien wat we kunnen. Vaak worden we dan toch gedurende de race door de kanonnen uit de A-klasse voorbijgevaren”. Dit komt mede omdat de eerder gehuurde schepen zwaar gebouwd zijn. “Beide voorgaande schepen komen uit Groningen, misschien komt het daardoor”. grapt Bandstra. “Het mooiste is dat we de ploeg die vijf jaar geleden grotendeels nog niet gezeild had, nu iets terug kunnen geven in de vorm van een schip dat echt eigen is”. De komende tijd gaat de bemanning van de Redbad actief op zoek naar verdere steun in de IJsselmeerstad. Bandstra: "De eerste sponsoren zijn reeds binnen en daar zijn wij erg dankbaar voor. We hopen dat het steeds meer gaat leven en dat we een grote achterban mogen verwelkomen! Alle steun is welkom omdat we graag direct goed mee willen doen in de competitie en de aanschaf en verbouwing al veel geld hebben gekost". Over de te verwachten prestaties tijdens de IFKS van 2016 zijn Hofman en Bandstra nog voorzichtig: "In het begin zullen we nog veel met tweedehands materiaal moeten zeilen. Ook is het onderwaterschip nog niet geplamuurd en in de antifouling. We willen eerst een gevoel krijgen bij het schip voordat we daar in willen investeren". Aan de andere kant is de bemanning goed op elkaar ingespeeld en is het schip nog mooier qua vorm en 2 ton lichter dan de Yde, waar Bandstra eerder in 2012 promotie naar de A-klasse afdwong. We gaan ons uiterste best doen en gaan deze uitdaging vol goede moed aan.

Auteur

Cindy Houwen